כמות מים מוכרת
post image

בהתאם לדין, מחויבים תאגידי המים לפנות למנהל האוכלוסין במשרד הפנים בבקשה לקבל, מדי חודשיים לפחות, את נתוני מרשם האוכלוסין הנוגעים לתושבים המתגוררים בתחומה. זאת, בין היתר, על מנת לעדכן באופן יזום את מספר הנפשות המתגוררות בכל יחידת דיור.

למספר הנפשות המתגוררות בכל יחידת דיור ישנה השפעה מהותית על התעריף שהצרכן ישלם עבור המים שהוא צורך. בהתאם לדין, זכאית כל יחידת דיור להקצבה חודשית של 3.5 מ"ק ("כמות מוכרת") בתעריף מופחת לכל נפש שמתגוררת ביחידה. כל שימוש מעבר ל-3.5 מ"ק יחויב בתעריף גבוה יותר.

מאליו מובן כי ככל שרשומות יותר נפשות ביחידת דיור, כך תחויב היחידה בתשלום מופחת עבור יותר מ"ק וממילא התשלום הכולל יקטן, וכן להפך: ככל שרשומות פחות נפשות, כך תחויב היחידה בתעריף היקר עבור יותר מ"ק, וממילא התשלום הכולל יגדל. על רקע האמור, ישנה חשיבות רבה למספר הנפשות הרשומות.

הסקירה המובאת להלן אינה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכמצוין גם בתקנון האתר. למשרד עו"ד בן-דוד ניסיון רב בתחום תאגידי המים, לרבות ייצוג בהליכים משפטיים ומתן ייעוץ שוטף בנושא.

רקע כללי – הרפורמה במשק המים והביוב

הקמת תאגידי המים והביוב העירוניים הינה רפורמה חשובה שבוצעה בישראל בשנים האחרונות. טרם הרפורמה, משק המים והביוב העירוני נוהל על ידי הרשויות המקומיות, ומצבו של משק זה במרבית הרשויות המקומיות היה גרעוני: פחת מים גבוה מאד, השקעות נמוכות בתשתית מים וביוב ושיעורי גבייה נמוכים.

חוק תאגידי מים וביוב נחקק בשנת 2001. מטרותיו העיקריות של החוק הן הבטחת רמת שירות, איכות ואמינות נאותים לצרכנים, במחירים סבירים ובלא הפליה, הבטחת ייעוד ההכנסות ממתן שירותי מים וביוב להשקעות בתחום, וניהול עסקי, מקצועי ויעיל של משק המים והביוב העירוני. בתוך כך, מושם דגש על שיפור התשתיות והקטנת שיעורי פחת המים והגבייה במגזר העירוני.

כללי תאגידי מים וביוב (תעריפים לשירותי מים וביוב והקמת מערכות מים או ביוב), התש"ע-2009

תעריפי המים נקבעים על-ידי רשות המים. סעיף 3א לכללי המים (תעריפי מים שמספקים ספקים מקומיים), התשנ"ד-1994, קובע את התעריף שניתן לגבות עבור ה"כמות המוכרת" לצריכה וכן עבור כל צריכה שחורגת מכמות זו, תוך הפניה לכללי תאגידי מים וביוב.

סעיף 3 לכללי תאגידי מים וביוב (תעריפים לשירותי מים וביוב והקמת מערכות מים או ביוב), התש"ע-2009, קובע את התעריף לצריכת מים ביתית.

נכון למועד כתיבת שורות אלה, התעריפים מתעדכנים פעמיים בשנה (בינואר וביולי) והם אינם כוללים מע"מ (ס' 2(ד)), וכי התעריף עבור צריכת הכמות המוכרת הינו כמחצית מהתעריף עבור צריכת מים החורגת מהכמות המוכרת המוקצבת לכל נפש. על רקע האמור, ברי כי ישנה חשיבות רבה למספר הנפשות הרשומות בכל יחידת דיור.

כמות מים מוכרת – כללי המים (קביעת כמות מוכרת), התשע"ו-2016 

בשנת 2016 הותקנו כללי המים (קביעת כמות מוכרת), התשע"ו-2016 (להלן: "כללי המים"). מטרת הכללים – ניסיון לעגן את תהליך קביעת מספר הנפשות ביחידת דיור לצורך קביעת ה"כמות המוכרת".

מספר הנפשות המתגוררות ביחידת דיור רלוונטי לצורך קביעת "הכמות המוכרת" (בגינה זכאי הצרכן לשלם תעריף מופחת).

סעיף 5 לכללי המים אשר כותרתו "קבלת נתוני מרשם האוכלוסין", מחייב ספק ציבורי לפנות למנהל האוכלוסין, לכל הפחות, אחת לחודשיים, על מנת לקבל את נתוני מרשם האוכלוסין הנוגעים לתושבים המתגוררים בתחומו.

סעיף 6 לכללי המים, קובע חובות נוספות על תאגידי המים, בין היתר גם החובה לעדכן את מספר הנפשות המתגוררות בכל יחידת דיור בתחומו בהתאם לנתוני מרשם האוכלוסין.

על כן, קיימת חובה על גוף ציבורי לעדכן באופן יזום את מספר הנפשות בכל יחידת דיור ע"פ נתוני מרשם האוכלוסין.

* למשרד עו"ד יוסף בן-דוד ניסיון רב במשפט מינהלי, לרבות בתחום תאגידי המים.
** הסקירה המובאת לעיל אינה מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינה מתיימרת להקיף את מכלול הסוגיות המשפטיות והמנהלתיות בנושא, ובהתאם למצוין גם בתקנון המשרד.